Rabu, 18 Mac 2009

Bilala aku boleh trlibat dlm bidang yg ku anggap 'pinky'?

sjak akhir ni kegelisahan aku tntang masa dpan ku makin jelas namu sngaja x ku tunjuk pda famili, kengkawan n sedara-mara, yela klau aku citer skalipun diorg cuma buleh dengar jelah tpi x dpt mmbantu slesaikn kegelisahan aku.

Mmandangkn kini aku adalah cikgu so dari Sabtu lepas ke Ahad ni aku cutila cuti Sem, bbduak cutila tpi adakah aku sbgai cikgu brcuti?tidak aku x rasa cuti tu sbab banyak keja aku kena buat sbgai guru, aku kena tandakan ujian bulan Mac bbudak sekolah.

Namun, spanjang cuti ni aku lbibh komitmen mnumpukan prhatian pd bidang yg aku anggap sbagai pinky yg masih aku buru iaitu teater.

Ahad lepas aku kembali ke USM sbab nak tengok show teater, 'Laut Lebih Indah Dari Bulan' snggup dr KL turun ke Penang slain nk support show n jumpa ex-juniors aku sbab aku trlalu cintakan bidanng performing art ni. Baru je aku beli tiket mnonton teater di Istana Budaya(IB) yg bakal kutonton Sabtu ni iaitu 'Sirah Junjungan'.

Trnyata bidang ni smakin menebal sejak akhir2 ni cuma aku sngat frust sbab masih x dpat join bidang yg aku cintai ni.

Bberapa minggu lepas aku join audition ngan Kak Mil ex junior aku 4 produksi teater Mahsuri di IB tpi dia yg dpt aku x.

Aku ucapkn tahniah kpd dia sbab dia trpilih jadi pelakon teater trsebut, yg aku frust bukannya apa aku sakit kaki pulak masa audition tu yg aku x leh dance tu lagu joget. dah tu aku mmg x prepare sbab asalnya aku nk ke IB sbab nk beli tiket nengok show. Last2 Kak Mil aku jumpa dia so dia yg invite aku join tpi dia yg dpt.

Aku bangga dngn Kak Mil sbab dia yg slama ni bgitu komited di USM dlm bidang ni dpt mnyambung kesinambungan di IB mnakala aku trus malap n tenggelam krana sehingga kini aku masih tdak brpeluang menceburi bidang yg aku cintai ni.

Namun aku tidak akan give up, slagi aku masih diizinkn brbnafas n larat, aku brhasrat mau trus trlibat dlm bidang ni x kira jadi apa pun trmasuk jadi tukang buat air pn aku sanggup.

Aku mahu trlibat bukan kerana mmikirkan ganjaran, upah, gaji, wang, penghormatan, pujian bukan itu yg aku harapkn tp aku rasa lbih puas dlm trlibat dlm bidang yg aku cintai ni tanpa harapkn ganjaran tapi kpuasan.

Aku slalu bukak kakiseni.com, namun smpai lani masih buntu dlm pncarian ni
Semoga aku dpt menemui sinar harapan dlm bidang seni prsembahan n kebudayaan ni.AMin!

5 ulasan:

Mat Zain berkata...

Bro bagi gua kita boleh pilih jalan yang kita nak asalkan btul caranya, asalkn kna dngn niat kita.

Gua rasa lu ni mcm nk jdi orang seni je yela bidang ni klau dh masuk bukan snang nak lupakan

gua harap lu sukses dlm cita-citalu bro.

kat mana lu mau kat situ lu ada jalan.

Malaysia Tanahairku berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Malaysia Tanahairku berkata...

Aku dah join bidang seni ni sjak aku blum ckup umur lg bukan snang nak lupakannye sbab dh sbati dgn diriku

lani can je blum ada tpi aku percaya rezeki bkal mnybelahiku nti InsyaAllah

Malaysia Tanahairku berkata...

Manifestasi Teater "JAMILAH"
24. 03. 2009
DRAMATIS CAMAR PESONA DGN KERJASAMA JBT KEBUDAYAAN & KESENIAN WPKL AKAN MEMPERSEMBAHKAN MANIFESTASI TEATER "JAMILAH" YG AKAN DIADAKAN PADA 3,4 & 5 APRIL 2009 BERTEMPAT DI AUDITORIUM TAMAN BUDAYA, JALAN TUN H.S LEE KUALA LUMPUR (bersebelahan Balai Polis Trafik)

MASUK PERCUMA... MASUK PERCUMA

Pegawai Khalwat berkata...

Hafiz, hang nak mengabdikan diri pada teater tu, tak semestinya yang mesti jadi pelakon, atau pengarah, atau sinografer, atau jadi kru dalam produksi.

hang boleh sokong dengan tulis skrip, atau pun tulis rebiu atau kritikan, atau pun kalau tak boleh sangat, jagi penonton yang setia.

Kita masing-masing ada kekangan dalam hidup kita, kalau tak boleh fokus betul2 dalam benda yang kita minat, kita menyumbanglah dalam cara yang paling mudah bagi kita.