Isnin, 23 Februari 2015

Daerah Menuan di Bahagian Kapit Sarawak

Menuan  adalah antara kawasan atau daerah kecil dalam Bahagian Kapit, Sarawak. Untuk memasuki kawasan ini  biasalah dalam Kapit memang tiada jalan darat yang ketika artikel ini ditulis masih  belum siap.  Pengunjung perlu melalui jalan sungai yang dikenali sebagai Sungai Menuan

Di  sini ada  sebuah sekolah rendah pedalaman yang dipanggil SK  Lepong Menuan, Kapit.

Dalam sekitar 10 km dari sekolah itu terdapat kampung orang Iban yang dipanggil Rumah Panjang Seli. Menurut  cerita  orang tempatan, kampung ini mula dibuka  secara rasmi pada  tahun sekitar  1950-an  hasil orang Iban dari kawasan lain  di pulau Borneo  termasuk  Kalimantan  Indonesia. Mereka berjaya  menjejak  dan menginap di sini setelah berjaya mengusir Jepun yang kalah pada Perang Dunia Kedua  sekitar 1945. Dari  dulu sehingga kini mereka bekerja  sebagai   petani  dan nelayan . Mereka menjual hasil tani mereka  ke pasar besar pekan Kapit 


Rumah  panjang  mereka  diubahsuai  daripada rumah papan kepada rumah batu



 Namun mereka  masih mengekalkan ciri asal rumah panjang iaitu berkongsi  beranda  antara  rumah-rumah keluarga yang bersebelahan.


Memandangkan  di  sini  tiada  jalan  darat untuk   laluan kereta  atau motorsikal, maka  setiap  keluarga  wajib mempunyai  sekurang-kurangnya  sebuah  perahu  sebagai  pengangkutan mereka


Sabtu, 17 Januari 2015

CARA NAK BUAT RAYUAN EG TUKAR GURU



CARA NAK BUAT RAYUAN DALAM  EG TUKAR YE. cpy paste biasele
1) Sediakan satu surat rayuan format surat rasmi macam biasa. Tujukan surat terus ke unit men or unit ren masing-masing. Boleh je nak letak nama pgawai atau pun tak. Jika nak letak elokknya letak nama ketua unit men dan ketua unit ren.
ketua unit menengah en haris bin yahaya
ketua unit rendah en sohimi bin othman
KPP unit menengah dr jafri bin abu
Sektor Pengurusan Sekolah Menengah,
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian,
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Aras 4, Blok E2, Kompleks E,
Pusat Pentadbiran Kerajaaan Persekutuan,
62604 Wilayah Persekutuan Putrajaya
Nombor fon 0388849500
Nombor faks 0388886673
Sektor Pengurusan Sekolah Rendah,
Bahagian Pengurusan Sekolah Harian,
Kementerian Pendidikan Malaysia,
Aras 3, Blok E2, Kompleks E,
Pusat Pentadbiran Kerajaaan Persekutuan,
62604 Wilayah Persekutuan Putrajaya.
Kenalkan diri, nombor IC, nombor siri pertukaran, dari mana nak ke mana.
Nyatakan tujuan utk merayu dan jelaskan secara ringkas alasan ingin bertukar.
Melalui Pengetua/Gb ataupun tidak melalui pengetua/Gb itupun bergantung kpd cikgu sendiri. Jika pengetua/Gb cikgu sangat-sangat membantu, boleh buat melalui pengetua/GB dan surat SEELOKNYA ditandatangan oleh GB/Pengetua masing-masing dengan sedikit ulasan seperti 'disokong' 'mohon dipertimbangkan' dll.
TETAPI JIKA TIDAK MELALUI PENGETUA/GB DAN TIDAK MENDAPAT APA2 TANDATANGAN GB/PGETUA DI SURAT RAYUAN JUGA TIDAK MENGAPA.
Dalam surat tersebut, boldkan alasan ingin bertukar supaya mudah dibaca oleh pengawai KPM.
*** Contoh beberapa surat rayuan ada dalam fail group yang dikongsi oleh ahli-ahli. boleh juga lawati blog http://cikgushasaz.blogspot.com/…/contoh-1-surat-rayuan-egt…
2) Kepilkan surat rayuan bersama borang egtukar dan semua lampiran bukti yang lain. Surat gagal dlm egtukar online tu xperlu letak pun.
3) Boleh pos, faks or pergi sendiri ke KPM. Rujuk post sebelum ini untuk dapatkan direktori men dan direktori rendah KPM.
p/s : tukang post nih pun masih gagal tetapi sekadar ingin berkongsi cara merayu untuk guru-guru yang mungkin tak biasa buat. Rayuan ada ke takde itu belakang kira. Buat jer jika benar-benar nak tukar.

Isnin, 27 Mei 2013

Hari Guru SMK Seksyen 24 2013

SMK Seksyen 24, tempat aku mengajar latihan amali telah mengadakan sambutan Hari Guru pada 23 Mei yang lalu. 



                                                                                

Isnin, 11 April 2011

P.Ramlee,Sudirman, Anwar Ibrahim: Ikon pejuang sejati yang tidak utamakan wang ringgit

P. Ramlee, Sudirman adalah nama yang paling gah, paling besar dalam industri hiburan Malaysia. Manakala Anwar Ibrahim adalah antara nama terulung(sejak dulu, kini, dan akan datang) dalam arena politik tanahair. Mereka berada dalam hirarki orang yang paling berjaya dalam bidang masing-masing dan pernah kecundang dalam apa yang mereka lakukan.

Ketika tulisan santai ini ditulis, P.Ramlee dan Sudirman sudah lama tiada di dunia lagi, manakala Anwar Ibrahim sihat, hidup dan masih berjuang hingga kini. Ketiga-kiga ikon ini tidak perlu perkenalkan lagi sebab saya yakin pembaca tulisan ini majoritinya sudah kenal mereka dan apa yang telah mereka kerjakan, lakukan dan sumbangkan untuk negara ini.

Namun apa yang saya hendak ulas di sini adalah menariknya tentang mereka ini adalah persamaan mereka. P.Ramlee, Sudirman dan Anwar Ibrahim ketiga-tiganya memfokuskan perjuangan untuk rakyat Malaysia dalam bidang yang mereka ceburi, bukan wang semata-mata. Bukan nak kata mereka langsung tak mahu wang, menipulah. Siapa taknak duit untuk membeli barang keperluan, nak hidupkan. tetapi mereka tidak terlalu taksubkan wang, tidak menjadikan wang faktor utama dalam kehidupan mereka, perjuangan

Sama ada percaya atau tidak itulah hakikatnya dan kita kenalah terima realiti yang telah mereka berjuang, rakyat diutamakan. Saya tidak sempat jumpa P.Ramlee dan Sudirman, P.Ramlee meninggal saya belum lahir, Sudirman meninggal saya baru darjah dua. Manakala Anwar masa kerja reporter tabloid tengok dari jauh, bila berhenti jumpalah beliau di Hentian Bukit Merah Semanggol, dia dengan bodyguard dia. Saya bukannya peminat fanatik Anwar, malah saya tidak cenderung dengan perjuangan parti PKR Ketua Pembangkang itu kerana saya sudah ada perjuangan yang saya telah pegang.

Tetapi berdasarkan kata-kata mereka yang saya baca dalam tulisan, maka keyakinan saya mengatakan mereka berjuang ke tahap demikian adalah tidak salah. Mungkin sesiapa yang membaca tulisan ini mempertikaikan, kenapa bila baca tulisan orang dah boleh judge sampai macam tu. Jawapan saya, mari kita berfikir yang baik, bercakap yang baik, jangan ada rasa sangka buruk pada sesiapa.

Sekarang mari kita kaji apa yang pernah P.Ramlee kata pada seniman Aziz Satar pada usia mudanya. Ini dipetik dalam majalah Massa tahun 1998, yang ada gambar P.Ramlee muka depan dia. Dia kata,"perjuangan seniku adalah untuk masyarakat,". Dan benarlah apa yang diungkapnya, buktinya, beliau semakin miskin, tidak cukup wang untuk makan, sampaikan pernah makan nasi berlauk telur ketika di penghujung hayatnya. Tiada rumah, kereta, wang atau apa jua yang ditinggalkan untuk warisnya, tetapi hasil karya seninya yang merupakan ilmu pemikirannya adalah untuk santapan peminat selama-lamanya.

Yang paling menarik, P.Ramlee pernah menolak tawaran jawatan Menteri Kebudayaan. Kalau beliau bersifat kebendaan, tentu beliau main sapu je. Tapi P.Ramlee bukan macam itu, beliau ada prinsip, berpegang kepada perjuangan.

Sudirman juga mengambil pendekatan tidak menjadikan wang sebagai habuan uatama dalam hidupnya. Ketika mula-mula menyertai EMI pada tahun 1978 beliau pernah berkata bahawa beliau mahu jadi penghibur rakyat. Dengan kebanyakan lagu-lagunya berkisar rakyat markaen, apa yang pernah diucap itu dikotakan. Pada 15 April 1986, beliau pernah menempa nama di dalam Malaysia Book Of Records setelah mengadakan konsert gergasi percumanya di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur. Beliau telah berjaya memikat dan memukau hampir 100 ribu warga kota berpusu-pusu membanjiri jalan itu dengan kehebatannya. Lagu yang dinyanyikan oleh beliau ialah Chow Kit Road dan diakhiri dengan lagu patriotik Abadi sambil beliau memakai bendera Malaysian.

Jalan Chow Kit pada era Sudirman adalah gelanggang marhaen. Chow Kit menjadi simbol orang-orang kerdil yang juga peminat Sudirman. Maka konsert jalanan secara percuma adalah sebagai tanda terima kasih kepada para peminatnya yang tidak mampu menyaksikan persembahan di hotel dan dewan konsert, sekaligus memberitahu kita Sudirman bukan materialistik.

Sudirman adalah artis pertama Msia membayar zakat sebanyak RM 1 juta. Ekonomi negara pada tahun 80-an yang baru nak naik bukan alasan untuk beliau kedekut. Beliau mengakui wang bukanlah segala-galanya sampai hendak disimpan sampai bila-bila tetapi mesti dibelanjakan ke jalan Allah.

Anwar Ibrahim, walaupun bapanya aktivis politik parti kerajaan, sejak kecil beliau dah dididik agar tidak bersikap kebendaan. Ketika jadi Mahasiswa UM pada sekitar 70-an beliau pernah membuat tunjuk perasaan isu Baling sebab membela rakyat miskin. Malah kerana tidak mahu menjadi pak turut beliau rela bertindak melaksanakan apa yang kontra dengan PM ketika itu, Tun Dr Mahahir Mohamad. Kalau beliau sayangkan jawatan, pangkat, kedudukan, wang ringgit, tentu beliau buat tak kisah je. Dan patutnya kini sedap duduk di kerusi empuk yang lebih selesa.

Malah ketika berucap di dalam ceramahnya, beliau mendakwa kalau nak dapatkan wang semata-mata,PKR bukanlah tempatnya. Setiausaha politik MB Selangor Khalid Ibrahim, iaitu Nik Nazmi Nik Ahmad mengakui bahawa pada mulanya beliau risau dengan ajakan Anwar agar terlibat secara sepenuh masa dengan politik kerana terpaksa mengorbankan kerjayanya yang selesa di Permodalan Nasional Berhad(PNB). Malah beliau bimbang tak dapat bayar hutang pinjamannya. Namun Anwar kata apa"Itu pandai2 sndirila, kalau betul2 nak berjuang mari sertai saya menegakkan keadilan" mcam tula bunyinya Nazmi flashback balik apa yang Anwar katakan.

Begitulah persamaan ketiga-tiga ini yang menarik bagi saya. Apa yang mereka lakukan ini benar-benar menentang arus. Zaman sekarang majoriti orang utamakan wang semata-mata, tak kira haram pun x pe. Malah ramai yang sanggup menganiaya orang lain semata-mata terlalu mengutamakan duit. Maka ketiga-tiga ikon ini saya benar-benar kagumi kerana mereka melakukan perkara yang kebanyakan orang tak mahu melaksanakannya.


Khamis, 12 November 2009

teater 'Raja Lawak' ditunda....






Sebelum ini Che'Gupeace pernah beritahu bahawa teater Raja Lawak bakal dipentaskan di KL Pac pada 30 November.Namun akhirnya ditunda pada 6 Disember pula dan bakal dipentaskan di Black-Box Theatre Segi University College,USJ, bagi Che`Gupeace biar di mana dan bila masa dipentaskan, komitmen 100 % mesti diberi agar tiada sebarang kecactan ketara dlm performing kelak.

Klau prsembahan tak dinilai x pe tapi sbab nak tolong projek member so rasa gementar gak takut terjadi sebarang kemungkinan. Mudah-mudahan persembahan dpt dibuat dgn jayanya.

Rasa nak tulis lagi tapi cukupla dulu sbab prasaan gemuruh mula menyerang wlaupun masih ada sbulan lagi..

Sabtu, 26 September 2009

teater 'Raja Lawak' versi Che`Gupeace bakal kembali


Apabila sahabat dari Kolej Antarabangsa SEGI tlah menawarkan Che`Gupeace watak Husin Tak Bai daripada skrip 'Raja Lawak' karya Zakaria Ariffin, Che`Gupeace rasa mcm hujan permata menerpa jatuh membasahi diri ini. satu kurniaan tidak terhingga. Itulah impian aku sejak tahun pertama lagi.

Sejak aku nak masuk tahun kedua, aku pernah dioffer watak itu oleh senior aku Azahar yang dinilai dari segi pengarahan dan pasangannya Mohsin yang dinilai dari segi lakonan, dia nak amik watak Osman Bombay dan aku nak sangat watak anak murid Osman Bombay itu.

Memang watak itu sesuai dengan aku; loyar buruk dan sering mencetuskan kekecohan suasana dengan kata2. Namun akhirnya aku dikecewakan oleh mereka yang tukar skrip 'Raja Lawak' kepada 'Pemain' di mana aku tak terlibat sebagai pelakon.

Nak ubat frust aku lalu akupun amik alih untuk mengarah 'Raja Lawak' untuk projek akhirku pulak. Aku memberi watak idamanku itu kepada Azrul Azizi juniorku.

Azrul memang buleh berlakon dengan baik cuma dia kurang memberi penghayatan sperti mana aku harapkan di mana watk itu kena lo`la` tapi dia masih bersopan wlaupun mengadap Osman Bombay lakonan Wan Azrul anak antu seni.

Kini aku bakal kembali dapat watak yang aku nak lepas 5 tahun berlalu. Tak kisah wlaupun takde bayaran janji aku dapat kepuasan.

Teater 'Raja Lawak' bakal dipentaskan di Dewan Teater Kolej Segi pada November ini

Selasa, 11 Ogos 2009

kekalahan membakar semangat



Kekalahan SMK Taman Tasik dlam pertandingan drama Komsas KBSM Hulu Langat pada 5 Ogos lalu telah menyebabkan aku menilai kelemahan yang ada, latar hias yang simpel kerana dilukis atas kain putih dan bilangan prop yang kurang.

Aku sbagai guru pengiring rasa sedih dan keciwa, sedangkan guru SMK Damai Perdana; Chegu Adam berlainan pula, katanya "Dah adat pertandingan nak buat camner" skolah dia yang aku target menang rupanya sama kalah macam aku, maklumla cikgu otai dah pernah rasa menang bukan mcm aku..alasannya "itula pelajar ni berlakon last minute"

aku tumpukan pada lakonan manakala Chegu Adam tumpukan kepada teknikal;set prop...lain dedua serahkan pada studen buat pun last minute.

Tapi yang menag tu sumenya walaupun lakonan ntah apa2(bagi juri sampaila sbab dia dok depan) tapi juri lebih tengok set dan prop yg cantik. yela teater sekolah ni bukannya mcm teater profesional, jurinya orang bahasa bukannya orang seni...

namun aku nyata trkejut dengan plajar2ku sndiri yg mahu tebus kekalahan SMK Taman Tasik tahun depan "Tahun ni kita pilih skrip, kita plan btul2 agar menang tahun depan"

Bagusla mcm tu mcm plan aku pentaskan drama Raja Lawak untuk projek akhir di USM dan hasilknya sukses, moga berjaya lepas ni....